1980

Arnold Blanson Henkemans 2. Mijn loopbaan bij Verkade.

Het verhaal van Arnold Blanson Henkemans
Door Ursulien van Berge-Bakkum

“In loop van de tijd werden geleidelijk steeds meer buitenlandse medewerkers aangenomen. Het waren zowel mannen als vrouwen. In eerste instantie waren dat Italianen en Spanjaarden. Later ook Turken en Marokkanen.
Tijdens de jaarlijks terugkerende chocoladeletter campagne waren er veertig ‘avond-vrouwen’, voornamelijk Turkse dames in dienst. Zij hielpen mee om vierhonderdduizend letters in te pakken binnen vijf maanden. Daarna zaten de vrouwen weer zeven maanden thuis of elders buiten Verkade.
Voor een goede integratie van nieuw personeel in onze fabriek was het noodzakelijk niet alleen een goede opleiding te verzorgen. Dit werd meestal gedaan door eigen personeel op de werkvloer. Maar er was ook taalonderwijs nodig en een kinderopvang voor werkende jonge moeders, die hun peuters mee namen naar Verkade.
De Vanuit de afdeling Personeelszaken werd hulp bij huisvesting, de beschikbaarheid van tolken geregeld. Hierdoor werd het ziekteverzuim flink teruggebracht.

Personeelswerving, binnen de regio, ging zelfs zo ver dat in de trams in Amsterdam een advertentie was te lezen met de zin: ‘Meisjes kom werken bij Verkade en breng je moeder mee!’
Begin jaren tachtig was de concurrentie op het gebied van suikerwerk en bonbons moordend. Ons volume van dat soort artikelen was te klein om te blijven produceren.
Ook de Verkade toffees en het suikerwerk verdwenen
Het betreffende personeel konden we gelukkig herplaatsen.

Om toch de omzet te behouden gingen we chocoladerepen en letters voor de Hema, V en D en Educho maken. We ontwikkelden een aparte receptuur en konden die artikelen gelijkvormig maken aan de Verkadeproducten.
Zo hoefden we onze machines niet voortdurend om te zetten. Dat zou zeer verstorend en duur geweest zijn.
Onze chocoladeletterproductie steeg hierdoor bijvoorbeeld naar meer dan een half miljoen.
Toch lieten we na een goed lopende artikelen voor jongeren te maken en voldoende oog te hebben voor het feit dat de supermarkten de plaats gingen innemen van onze voornaamste klant, de bakker met zijn toonbank.
Enig soelaas bood de overname van de productie van het merk Delicata van Albert Heijn.
Intussen was ik de heer van Santen al geruime tijd opgevolgd.
Er volgde een reorganisatie bij heel Verkade. De kam ging door ons bedrijf. Natuurlijk verloop en vervroegde uittreding , de zogenaamde VUT, verzachtte gelukkig veelal de pijn voor het personeel.”

Lees verder over de Verkade loopbaan van Arnold Blanson Henkemans deel 3

Tags

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings