1980

Deel 2: Arnold Blanson Henkemans. Mijn loopbaan bij Verkade.

Het verhaal van Arnold Blanson Henkemans
Door Ursulien van Berge-Bakkum

“Er werden steeds meer buitenlandse werknemers in de loop van de tijd aangenomen: mannen en vrouwen. Wij namen in eerste instantie Italianen en Spanjaarden aan. Turken en Marokkanen volgden.

De chocoladeletter campagne.
Tijdens de jaarlijks terugkerende chocoladeletter campagne waren er veertig ‘avond-vrouwen’, voornamelijk Turkse dames, in dienst. Zij hielpen mee om vierhonderdduizend letters in te pakken binnen vijf maanden. Na deze klus zaten zij weer zeven maanden thuis.

Voor de integratie van nieuw personeel in onze fabriek was het noodzakelijk om een goede opleiding te verzorgen. Eigen personeel op de werkvloer verzorgde doorgaans deze opleiding. Een goede praktijkopleiding was niet genoeg. Taalonderwijs en kinderopvang voor de werkende moeders waren noodzakelijk.
De afdeling Personeelszaken regelde hulp bij huisvesting en tolken. Het ziekteverzuim liep flink terug.

Werving en selectie.
Personeelswerving binnen de regio ging zelfs zo ver, dat in de trams in Amsterdam een advertentie was te lezen met de zin: ‘Meisjes kom werken bij Verkade en breng je moeder mee!’
Begin jaren tachtig was de concurrentie op het gebied van suikerwerk en bonbons moordend. Ons volume van deze artikelen was te klein om te blijven produceren. De Verkade toffees en het suikerwerk verdwenen uit het assortiment.
Het betreffende personeel konden we gelukkig herplaatsen.

Productie voor andere bedrijven.
Om ons personeel en de omzet te behouden gingen we chocoladerepen en -letters voor de Hema, V&D en Educho maken. We ontwikkelden een aparte receptuur en konden die artikelen gelijkvormig maken aan de Verkadeproducten. Dat was een succes. De chocoladeletterproductie steeg. Zo hoefden we onze machines niet voortdurend om te zetten. Dat zou zeer verstorend en duur geweest zijn.

We lieten na om goedlopende artikelen voor jongeren te maken. We hadden onvoldoende oog voor het feit, dat supermarkten de plaats gingen innemen van onze voornaamste klant, de bakker met zijn toonbank.
Enig soelaas bood de overname van de productie van het merk Delicata van Albert Heijn.

Een reorganisatie.
De opvolging van de heer Van Santen was inmiddels een feit.
Er volgde een reorganisatie bij Verkade. De kam ging door ons bedrijf. Natuurlijk verloop en vervroegde uittreding , de zogenaamde VUT, verzachtte gelukkig veelal de pijn voor het personeel.”

Lees verder: Deel 3: De Verkade loopbaan van Arnold Blanson Henkemans.

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.