Daphne Groot: stevig verankerd in de Zaanstreek.

Het verhaal van Daphne Groot

Muziek, koor en theater spelen een grote rol in het leven van Daphne Groot. Vanaf haar prille jeugd is zij hiermee bezig. Sinds twee jaar is ze zangdocente bij Fluxus. Het leukste vindt ze alles samen: zingen, pianospelen, liedjes schrijven, lesgeven en optreden.

“Als baby maakte ik de enorme stap van Bogota in Colombia naar Westzaan. Vanaf die tijd ben ik helemaal thuis in de Zaanstreek. Ik heb hier duidelijk mijn extra wortels gekregen. Mijn muzikale opleiding is gestart bij Fluxus. Klein nadeeltje was, dat ik klein van stuk ben.

Toen ik als klein meisje begon, was ik te klein voor harp en dwarsfluit. Geen probleem, ik ging  op pianoles bij Marcel Joossen. Mijn voorkeur gaat uit naar alles wat met muziek en theater te maken heeft. Marcel gaf mij een zetje in de richting van zang. Onder zijn leiding werd een succesvolle zanggroep van drie vriendinnen gevormd: Rosalie de Jong, Lotte Frans en ik. We wonnen het Pasveer Concours in 2000 en traden overal in de Zaanstreek op. Rosalie is nu succesvol in de musical, Lotte zit momenteel niet in de muziek of theater.

Zelf ben ik in de kleinkunstwereld beland en maak ik cabaret met mijn cabaret duo. Verder was ik te zien in verschillende kleinkunstprogramma’s. Het cabaretduo waarmee ik nu in het theater te zien ben, heet: ‘Loes & Die Kleine.’

Na mijn opleiding bij het Conservatorium in Alkmaar kreeg ik van Gertru Smit de kans om een jeugdkoor te starten bij Fluxus, een mooie uitdaging, vooral toen het koor een belangrijke rol kreeg in de producties van Majanka Frölich.

Het is prachtig om te zien hoe leerlingen in het theater boven zichzelf uitstijgen. Op je twaalfde beginnen met een minirol en dan verder gaan. Plezier beleven aan muziek en theater is het belangrijkste en daarin moet je groeien. Ik werkte in Amsterdam met kansarme kinderen, die hun eigen tekst samen met een acteur en regisseur op toneel opvoerden. Heel bijzonder was het om tussen mijn eigen leerlingen Pinokkio en de Fluxusfee te spelen. Maar het mooiste voorbeeld vind ik de musical Code Monet: moeilijke partijen gezongen door echte amateurs en die deden dat super goed.

Verder wil ik nog vermelden, dat het mij er niet zo zeer om gaat dat IK succesvol ben geworden, maar dat ik mijn werk en carrière te danken heb aan alle liefdevolle, getalenteerde en creatieve mensen die ik ken uit MIJN streek: De Zaanstreek.”