Deel 3: Expositie van Transgender portretten.

Het verhaal van Vera den Adel
Door Peta Steenis

Mijn partner Bert heeft het volledig geaccepteerd, dat ik ook als vrouw leef en nu zelfs in het bestuur van de Stichting Transgenders Noord-Holland zit. Hij is daar tevens de fotograaf en  maakt o.a. fotoshoots van mensen die dit willen. Verder heeft hij 50 portretten gefotografeerd van transgenders, crossdressers, travestieten en dragqueen, transmannen en – vrouwen. Van deze portretten zijn exposities geweest in het gemeentehuis van Purmerend en de Bieb in Hoorn. Er is ook een fotoboek van gemaakt met bij elke foto een persoonlijk verhaaltje. De portretten zijn geschonken aan het toekomstige Transgender Museum van Hans Wijtenburg, waar nog een locatie voor wordt gezocht. Ikzelf ben trouwens uit het bestuur gestapt, omdat ik het tijd  vond voor jong bloed.

Vera en partner Bert

fotoboek Transgenders

Samen met Daniëlle Blue vorm ik een zangduo. We zingen American Songbook en Nederlands, zoals ‘Wat voor weer zou het zijn in Den Haag’ van Conny Stuart. Het was de bedoeling om op een LHBTIQ 50+ bijeenkomst in Zaanzicht op te treden, maar vanwege corona moest dat helaas worden uitgesteld. Verder willen we in november gaan optreden voor de Roze Loper; dan kiezen we wel een ander repertoire bijv. ‘Aan de Amsterdamse grachten’, zodat de mensen lekker mee kunnen zingen. Het gaat erom alle ouderen van de zorginstelling een prettige middag te geven, niet alleen de LHBTIQ+ bewoners. Ik zeg meestal LHTB en de rest. Van mij hoeven die hokjes niet zo, ik word een beetje moe van die letters. Sommigen weten zelf niet waar ze onder vallen.

Vera en Danielle

Vera tijdens sluitfeest Zaanpride 2021

Vera

Ik doe ook aan theater en heb meegespeeld in de theatervoorstelling ‘Bagage’. De voorstelling gaat over een man die worstelt met zijn geaardheid, omdat hij graag vrouw wil zijn. Hij heeft een koffertje met jurk en hakken bij zich. Ik speelde de moederrol en accepteerde als zodanig niet dat de zoon dit wilde. Deze rol ging uiteraard tegen mijn eigen natuur in. Aan het eind van het stuk kwam het goed en ging de zoon in transitie. Verder heb ik meegedaan aan de musical ‘Lellebel de musical’ geschreven door Hans Wijtenburg, die op meerdere plaatsen gespeeld heeft, zoals in het Zaantheater en in theater De Purmarijn. Het is een grappige musical, bedoeld om mensen een kijkje te geven in de wereld van de transgenders, lesbiennes, homo’s, biseksuelen en travestieten.

Ik ben een gelukkig mens, omdat ik kan leven zoals ik wil en omringd ben door lieve vrienden en vriendinnen”.