2020

Jan de Bruin 1: ‘Kunst verzamelen van hobby naar vak.’

Het verhaal van Ursulien van Berge-Bakkum
Door Ursulien van Berge-Bakkum

Jan de Bruin woont in het huis waarin hij geboren is. Zijn ouders kozen dit pand omdat het uitzicht bood op een prachtige tuin. De tuin is er nog steeds, maar nadat ik op de bel gedrukt had, kreeg ik het gevoel dat ik met de deur in huis viel. Overal schilderijen en kunstwerken. Ik zat op de bank tegenover een groot werk van Anton Heijboer.

Jan: ”Mijn vader was verfmaker. Toen ik jong was, ging ik vaak met hem mee naar de ateliers van de schilders.  Vaak kreeg hij zijn diensten betaald met kunst, tot ongenoegen van mijn moeder. Vader bezat veel werk van kunstenaars uit de zeventiende eeuw, van de Amsterdamse- en Haagse School. Het bleek een ‘erfelijke aandoening’. Van mijn eerste zakgeld kocht ik een houtsnede van Matthieu Wiegman uit 1926: ‘Adam en Eva in het paradijs.’ Hij hangt hier boven de deur.

Ik ben altijd linksgeoriënteerd geweest en trouw lid van de CPN. Zoals veel Zaankanters stemde ik op Marcus Bakker.  Nadat ik de kweekschool had afgerond werd ik opgeroepen voor de dienstplicht. Als overtuigde tegenstander van het leger weigerde ik daaraan deel te nemen. Dus werd ik voor de keuze gesteld: de gevangenis of vervangende dienst. Er was een tekort aan leerkrachten en zo werd ik een paar jaar onderwijzer in Curaçao. Terug in de Zaanstreek kreeg ik, na een stevig antecedenten-onderzoek vanwege mijn linkse voorkeur, een aanstelling als biologieleraar op Mavo de Werf.

Kunst verzamelen was en is mijn hobby. Ik had veel contact met Jan-Kees Vergouw en zette samen met hem Galerie Bramkha op. Een kunstgalerij die landelijk bekend stond met lyrisch abstract werk. Het was een inspirerende tijd, veel ontmoetingen met veel kunstenaars waaronder Jaap Stellaart. Van hem heb ik het meeste werk in mijn collectie.

Dat was voor mij een goede reden om afscheid te nemen van de zegeningen en vastigheid van het onderwijs. Ik werd directeur van Arti-Z, een stichting onder voorzitterschap van Kees Woudt van drukkerij Mercurius. Dat was een bemiddelingsbedrijf tussen kunstenaars en bedrijfsleven.Een zeer succesvolle combinatie.

Kunstuitleen de Zienagoog bestond al in de vroege jaren zeventig. Eerst in de Synagoge, vervolgens in de gele Toscaanse villa aan de Westzijde en later aan de Vincent van Goghweg. Joop Monnikendam was daarvan de directeur. In 1991 fuseerden de Zienagoog en Arti-Z tot kunstcentrum Zaanstad, een superlokaal gebeuren. Ik was daar in die tijd directeur. Het was een bloeiend bedrijf met ruim 800 kunstenaars, 1750 kunstleners en meer dan 225 bedrijven. In 2017 verhuisde het kunstcentrum naar het Hembrugterrein, onder de naam ARTZNSTD.

Mijn liefde voor kunst en cultuur in de Zaanstreek en het verzamelen van kunstwerken was van hobby een vak geworden. En na mijn afscheid werd deze passie voortgezet.”

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Terug naar alle verhalen

Het Zaans Museum maakt op deze website gebruik van cookies.

Wij plaatsen functionele cookies voor de werking en verbetering van deze website. Mogen wij extra cookies plaatsen voor sociale media koppelingen, gepersonaliseerde (video) advertenties en het meten van de effectiviteit van onze online campagne’s? Lees hier meer over in onze privacyverklaring of pas uw privacy instellingen aan

Privacy policy | Liever niet
Settings