1970

Verbinden.

Het verhaal van Majanka Frölich
Door Ursulien van Berge-Bakkum

Hoe doet Majanka dat?

Gemiddeld 1700 basisschoolkinderen genoten de afgelopen jaren van een voorstelling in het Zaantheater onder de bezielende leiding van Majanka Frölich.

Verbinden is haar motto. Ze werkt o.a. met schoolklassen en bedrijven aan theaterproducties en evenementen. Haar kracht is het verbinden en samenbrengen van verhalen door middel van theater. In de afgelopen tien jaren maakte ze vijf grote zaalproducties in het Zaantheater met kinderen, volwassenen en professionals. Een  uitdaging om op deze manier met de Zaanse geschiedenis bezig te zijn.

In de kamer waar we het gesprek voeren hangen de bouwtekeningen van het Cultuurcluster. Majanka geeft enthousiast uitleg over de mogelijkheden van het nieuwe gebouw, voordat ze aan haar eigen Zaanse verhaal begint.

“Ik kom oorspronkelijk uit Amsterdam, maar ik ben een echte Zaankanter geworden door mijn werk hier. Ik hou van de Zaanstreek, er is hier meer vrijheid en originaliteit en er zijn veel meer verhalen dan in onze hoofdstad. Hoe dat komt? Je merkt aan alles dat Zaanstad is opgebouwd uit allerlei dorpen die hun eigen geschiedenis hebben. De Zaanstreek is rijk aan verhalen.

*In 2013, tijdens het Ruslandjaar ging ik voor het eerst een verbinding aan met het cultuurmenu. Na het bezoek aan het Czaar Peterhuisje bekeken ruim 1700 Zaanse schoolkinderen de musical: Anastasia en de Tsaar. Een liefdesverhaal over een Russische prinses die op zoek gaat naar de verhalen van haar over-overgrootvader Peter de Grote (Tsaar Peter). Ze ontmoet tijdens haar reis een Zaankanter en verklaart hem de liefde in het Zaanse Czaar Peterhuisje.

*In 2015 verbond ik de Verkade-experience, de rijke historie van de cacao, de Verkadefabriek en het Zaans Museum met elkaar met de voorstelling: ‘De Saense Chocoladefabriek’. De cacao-industrie kwam op deze manier tot leven. Uitgangspunt was het verhaal van Roald Dahl, Charlie and the Chocolate factory. De Oempa Loempa’s werden, hoe kon het anders: De meisjes van Verkade. Deze voorstelling hebben we ‘aangepast’ gespeeld in Alphen aan de Rijn voor de Baronie.

*In 2017 door de komst van een Zaanse Monet, zocht ik verbinding met het Zaans Museum, het Monetatelier en het cultuurmenu. In het Zaantheater voerden we ‘Code Monet’ op. De 25 Zaanse Monets kwamen via projecties, theater en livemuziek tot leven.

*Voor het komende jaar verbindt vroeger en nu in het verhaal van het Wevershuis en het Jisperhuisje op de Zaanse Schans. “

Mijn nieuwsgierigheid is gewekt. Het stuk moet nog bedacht en geschreven worden.

Het cultuurcluster wordt de plek waar alle verbindingen van de kunstdisciplines worden gesmeed. Daar is Majanka van overtuigd.

Reacties

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *