Herman Heijenbrock
Schilder Herman Heijenbrock (1871- 1948) was in de ban van de vooruitgang. Hij reisde heel Europa door om deze nieuwe wereld van staal, stoom en pompende machines vast te leggen. De Zaanstreek, het oudste industriegebied van Europa, bezocht Heijenbrock meerdere malen. Ondanks dat de kunstenaar werd geraakt door de zware arbeids-omstandigheden in fabrieken, tastte het zijn vertrouwen in de vooruitgang niet aan. Hij zag de fabrieken als moderne kathedralen. In 2019 was de tentoonstelling Herman Heijenbrock – De fabriek als kathedraal te zien in het Zaans Museum.
Industrie
In de negentiende eeuw veranderde de wereld in rap tempo. Technologische processen versnelden, grote fabrieken verrezen. Schilder Herman Heijenbrock was in de ban van de vooruitgang. Hij reisde heel Europa door om deze nieuwe wereld van staal, stoom en pompende machines vast te leggen. De Zaanstreek, het oudste industriegebied van Europa, bezocht Heijenbrock meerdere malen.
Deze bevlogen kunstenaar werd geraakt door de zware omstandigheden waaronder fabrieksarbeiders moesten werken. Toch tastte dat zijn vertrouwen in de vooruitgang niet aan. Hij zag fabrieken als moderne kathedralen. Dankzij de machine zou de mens een waardiger leven krijgen.
Heeft Heijenbrock gelijk gekregen? Hebben innovatieve machines het leven van de mens verbeterd? Die vraag is nergens zo relevant als hier in de Zaanstreek, waar het leven van vele generaties in het teken staat van de industrie.
Meer weten over Herman Heijenbrock? Bekijk hier de geraadpleegde bronnen van de tentoonstelling Herman Heijenbrock – De fabriek als kathedraal van het Zaans Museum