De albums van Verkade
De schatkamer van Verkade
In de Schatkamer van Verkade kun je de beste en langstlopende marketingcampagne van de vorige eeuw bewonderen: de Albums van Verkade. Van 1903 tot 1940 en tussen 1965 en 1995 gaf Verkade 35 plaatjesalbums uit. Alle geschreven door gerenommeerde auteurs als Jac.P. Thijsse en A.F.J. Portielje en geschilderd door bekende schilders waaronder Jan Voerman jr., Willem Wenckebach en Jan van Oort.
Tentoonstelling
In de tentoonstelling De Albums van Verkade zijn de originele aquarellen en pentekeningen te zien waarop de albumplaatjes van Verkade zijn gebaseerd – elke vier maanden een andere selectie. Daarnaast maak je kennis met de schilders en auteurs van de albums en de dames van de speciale ‘albumafdeling’ van Verkade.
Kunstwerken
Bij Verkade stond de kwaliteit van de albums voorop: de boeken waren fraaie kunstwerken. Ook toen concurrenten het idee volgden, bleef de Verkade-campagne kwalitatief de beste. In de collectie van het Zaans Museum bevinden zich alle albums, vele gedrukte plaatjes en van 29 albums de originele aquarellen voor de plaatjes. Elk kwartaal wisselen de plaatjes in de tentoonstelling en zie je een nieuwe selectie.
Plaktips en ruilbeurzen
Verkade stimuleerde verzamelaars zuinig met de plaatjes om te gaan. Ze konden dubbele plaatjes ruilen of hergebruiken in speciaal uitgegeven kalenders en agenda’s. In de albums zaten vellen met instructies voor het sparen, maar ook voor de te gebruiken lijm voor het opplakken: Gluton van Talens. Tussen 1906 en 1913 werden verschillende ruilbeurzen georganiseerd, waar verzamelaars plaatjes konden ruilen. Verkade zorgde voor muziek en koek of chocolade uit eigen fabriek. Gemiddeld werden 3600 plaatjes per week geruild.
‘Beste meneer Verkade’
De marketingcampagne leverde Verkade een extra afdeling op: de Albumafdeling, waar honderden brieven per dag verwerkt werden. Mevrouw Ruys, die de afdeling van 1929 tot 1945 bestierde, had op hoogtijdagen dertig meisjes in dienst om de brieven te beantwoorden. Soms werden er meisjes uit de fabriek gehaald om te helpen. Het liefst ging dezelfde dag nog een brief terug naar de schrijver met de gevraagde plaatjes. In de presentatie wordt deze afdeling van Verkade tot leven gebracht.