Deel 2: Songül Mutluer: een gedreven politica.

Het verhaal van Songül Mutluer
Door Piet van Berge

“Hoewel ik traditioneel ben opgevoed, heb ik er nooit voor teruggedeinsd om de confrontatie op te zoeken en taboes te doorbreken. Het was niet altijd even makkelijk, dat geef ik eerlijk toe. Ik was de eerste die ging studeren, stage in het buitenland ging lopen en uit huis ging”.

“De enorme drang naar emancipatie zat er toen al in. Iets wat mijn moeder niet heeft mogen doormaken toen ze jong was, maar wat wij hebben afgedwongen. Wij hebben de kansen gepakt, die wij hebben gekregen.”

Heb je last gehad van vooroordelen?
“Fulltime voor je stad werken als wethouder is mijn ultieme droombaan. Ik wil wat voor mijn stad doen en dan is mijn achtergrond niet belangrijk. Natuurlijk heb ik ook weleens last gehad van vooroordelen, omdat ik jong was, vrouw ben en vanwege mijn bi-culturele achtergrond. Ik heb dat gemerkt toen ik ging solliciteren bij een advocatenkantoor en mij de vraag werd gesteld of Turkije in de EU moet, en of ik van mijn vader wel lange werkdagen mocht maken.

Maar ook als beginnend wethouder maak je weleens wat mee. Zo was ik aanwezig bij een debat en een ambtenaar uit Amsterdam met wie ik zou debatteren over wonen stelde mij de vraag: ‘En…. wanneer komt jouw wethouder?’ Achteraf kan ik er om lachen, maar het kan je ook diep raken. Tegelijkertijd heeft mijn bi-culturele achtergrond mij vooral voordelen gebracht. Ik ben in de eerste plaats Zaankanter, maar kan vanuit mijn achtergrond met verschillende brillen naar een dossier kijken.”

Wat zijn je verdere ambities?
Voor Songül is niks in het leven onmogelijk. “In Nederland krijg je alle kansen en het is aan jou om die te pakken. Maar als je in een omgeving zit waarin je niet gestimuleerd wordt en je hebt niet de juiste vrienden, dan is het lastig om die kansen te pakken. Maar het begint met jezelf, je moet het wel willen! Recent heb ik een plekje verworven in het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Daar kan je weer op een ander niveau van invloed zijn ten behoeve van onze bewoners.”

Wie weet zien wij Songül Mutluer op termijn in de landelijke politiek verschijnen.

Foto: Bart Homburg.