Frank Vos: “Hier mag je zijn wie je bent”

Het verhaal van Frank Vos
Door Edith Brugman

Op een zonovergoten terras aan het Zwet in Wormer ontmoet ik Frank Vos, ambassadeur en voorzitter van Stichting De Zaanse Regenboog. Wie is Frank Vos, die zich al tientallen jaren inzet voor de LHBTIQ+ gemeenschap in het algemeen en vanaf 2017 in de Zaanstreek? Het is tijd voor een gesprek. In zijn drukke agenda, tussen twee andere afspraken in, past dat precies.

Frank oogt uitgerust en ontspannen. Hoe kan dat na een week vol festiviteiten rondom Pride Amsterdam en de Canal Parade?
Frank bekent, dat hij niet aan alle feestelijkheden op en rond het water in Amsterdam heeft meegedaan. Het is hem, eerlijk gezegd, te massaal en te druk. Bovendien is er in de Zaanstreek genoeg te doen.

Nederland op de Rainbow Europe Index

Op mijn vraag of “we er al zijn”, verschijnt een flauwe glimlach. Ik bespeur ook iets treurigs. “We zijn er nooit”, zegt hij stellig. “Nederland is inmiddels gedaald naar de 13de plaats in Europa als het gaat om LHBTIQ+ -rechten op de Rainbow Europe Index; een plaats lager dan vorig jaar. We zijn in ons land tolerant. Er mag en kan heel veel. Maar bedenk wel dat met één pennenstreek alle verworvenheden van tafel kunnen zijn”. Frank vervolgt: “Een organisatie als De Zaanse Regenboog blijft hard nodig. Zichtbaarheid blijft hard nodig, ontmoetingen waar mensen van onze doelgroep naar toe kunnen zijn hard nodig. Bij onze regenboogborrels en 50+ cafés komen mensen, die nergens anders komen. Wij voorzien in een veilige uitgaansplek waar iedereen welkom is. Er is nog steeds werk aan de winkel; achterover leunen is geen optie. Waakzaamheid blijft geboden.

Keurmerk De Roze Loper

De Roze Loper is een certificaat voor woonzorg-, thuiszorg- en welzijnsinstellingen, die aandacht besteden aan seksuele en gender diversiteit bij cliënten en professionals. Ik werkte als vrijwilliger bij Zorgcirkel Saenden, daar heb ik het keurmerk De Roze Loper aangekaart. Ik kreeg daar zoveel bijval van het bestuur, de cliëntenraad en collega’s, dat Zorgcirkel Saenden binnen een halfjaar het keurmerk heeft behaald. Als eerste binnen de Zorgcirkel-groep. Evean Erasmushuis was de 1ste Zaanse zorginstelling.

We organiseren De Zaanse Roze Loper Dag (samen met Evean, Zorgcirkel, Odion en Roze 50+). Maar ook hebben we samen met Filmtheater De Fabriek en TranScreen, het Transgender Filmfestival Amsterdam, de winnende transgender publieksfilm in Zaandam vertoond. Al drie maal hebben we gezamenlijk een film met nagesprek georganiseerd. De Zaanse Roze Loper Dag en de TranScreen filmvertoning zijn de eerste activiteiten, die ik in gang heb gezet vanuit De Zaanse Regenboog.

Jaarlijkse ZaanPride

Natuurlijk mogen we de jaarlijkse ZaanPride niet vergeten, bestaande uit De Zaanse Regenboogweek, De Zaanse Regenboogparade en de aansluitende festiviteiten bij Cultureel Centrum Bullekerk en in het Damstraatje. De Zaanse Regenboogweek heeft nu 3x plaatsgevonden, de Zaanse Regenboogparade in 2022 voor het eerst. Voor 2022 was dat niet mogelijk vanwege Corona. Als je ziet wat we nu allemaal doen met De Zaanse Regenboog, dan zijn we sinds de aanvang in juni 2018 ontzettend hard gegroeid. Naast de activiteiten, die reeds benoemd zijn, geven we onder andere ook voorlichting op scholen en aan politiemensen in opleiding. Onze vrijwilligers hebben een regenboognota geschreven. De huidige coalitie heeft afgesproken deze nota met daadkracht uit te gaan voeren. Dat zijn mooie successen en daar zijn we trots op.

Samen kom je verder

‘Samenwerken’ is essentieel! We kunnen samen veel bereiken en dan bedoel ik met Gemeente Zaanstad, de middenstand, het onderwijs, de horeca, onze partnerorganisaties. Alleen red je het niet. Alleen kom je nooit van de dertiende plaats af”. Het is tijd om op pad te gaan naar zijn volgende afspraak in Zaandam. We spreken af, dat we contact houden en dat Frank mij informeert over nieuwe ontwikkelingen.

Frank Vos: een bijzonder mens met een bijzondere missie.

1. Rina ten Broek
    Rina ten Broek zegt:

Frank doet samen met zijn man ongelooflijk veel goed werk voor de gemeenschap.
    Echt supertrots op alles waar hij voor staat, voor wie hij is en wat hij doet. 💙

Beantwoorden
  2. Vera den adel
    Vera den adel zegt:

Frank en Oscar zijn de drijfveren, die anderen inspireren om zich in te zetten voor de lhbgtiq+ en dat doen ze met een tomeloze inzet, om onze wereld stukje bij stukje mooier te maken. Zo trots op de Zaanse Regenboog. En ja, ook nu is zo belangrijk om zichtbaar te zijn, want vrijheid is niet zo vanzelfsprekend.

Beantwoorden