2019

Deel 2: Met de Zaanse verneemstok en de strijkstok een diepe duik in het archief van Albert Heijn.

Het verhaal van Thom de Veen

“In het archief van ons bedrijf hier in Zaandam aan de Hoofdtocht kun je alles vinden over de geschiedenis van Albert Heijn in woorden en voorwerpen. We werken hier met dertien vrijwilligers, alles hebben we zorgvuldig opgeslagen en gedigitaliseerd.

Na mijn pensionering ben ik hier begonnen. We hebben een prachtig overzicht van het eerste schriftje uit 1887 van de vader van de oude Albert over de eerste winkel in Oostzaan tot 2019, de sponsoring van het Nederlandse vrouwenvoetbal.

In de glazen vitrine staan oude spulletjes uit Alberts kasteeltje in Engeland, die hebben we van de familie gekregen. Een mooi voorbeeld is de Zaanse verneemstok. Albert Heijn schreef hierover: ‘Je huivert als je ziet hoeveel organisaties de Raad al met de verneemstok moet raadplegen’.

De verneemstok hangt boven een draaiend plateau. De laatste vijftien minuten van iedere vergadering werd hij gehanteerd. Contacten met de 33 verschillende instanties (bijvoorbeeld FNV) werden zo onder de aandacht gebracht. En dat waren vaak ingewikkelde en taaie onderwerpen.

Ik ben niet zo erg van het achter de computer zitten. Ik vind het leuker om hier de tentoonstelling fysiek in te richten. Ze noemen me wel de ‘poetser’. Allemaal wandborden die bij jubilea werden ontvangen en geschonken liggen nu nog op de grond. Het is de bedoeling om er straks een hele wand van te maken.

De oude koffieproeverij staat hier. Koffie is nog steeds een heel belangrijk product voor onze winkels en fabrieken. Hier proefde men de koffie. De witte kom hieronder is om de koffie uit te spugen.
Het eiken bureau van de grote baas heeft een mooie plek in de opstelling gekregen. En dit kleine ronde stokje in de kast is de geijkte strijkstok. De boodschappen werden hiermee afgestreken om te voorkomen dat er iets aan de strijkstok bleef hangen. Albert Heijn hield zich verre van bedrog van zijn klanten. Dat gebeurde pertinent niet.

Even verderop komen we bij de spaaracties. Ze zijn helemaal compleet van de eerste tot de laatste. Deze deur die ik straks ga openen is van de schatkamer. Alle fabeltjeskrantpoppen, wuppies, kabouters en handpoppen staan erin en nog veel meer. Dit is eigenlijk het begin van de tentoonstelling. Aan de wand hangen grote afbeeldingen van onze winkels. Daarin staan een allemaal oude spullen; een vleessnijmachine, een ponsapparaat en glimmende weegschalen.
Aan de muur van oude tegeltjes hangt de foto van de eerste AH-winkel in Oostzaan. Zijn vrouw was eigenlijk de eerste bedrijfsleider.

En hier op de grond staat een opgepoetst zwart kacheltje. Dat hebben we van een Oostzaanse buurvrouw gekregen. Het was het echte kacheltje uit de winkel van Albert Heijn.”

Lees verder: Deel 3: Albert Heijn heeft hart voor zijn personeel, vroeger en nu. Thom de Veen is daarvan overtuigd.

Meepraten?
Draag gerust bij!